Haganässkolan

Älmhults kommun
  • Program på Haganässkolan

Att gå på gymnasiet ger dig en god grund för yrkesverksamhet, fortsatta studier och personlig utveckling. På Haganässkolan finns det en stor variation av olika program.

• Idrottsakademi

Är du intresserad av idrott och vill kombinera det med dina gymnasiestudier? Genom Haganässkolans nya idrottssatsning kan du läsåret 2024/2025 välja fotboll och volleyboll. Du kombinerar din idrott med alla våra gymnasieprogram. Välkommen att bli en av oss!

• Gå en gymnasial lärlingsutbildning

Lärling på Haganässkolan är för dig som redan har siktet inställt på drömyrket och vill komma ut i arbetslivet och börja jobba så fort det bara går eller fortsätta studera inom yrkeshögskolan eller högskolan.

• Biblioteket

I biblioteket finns läsrum, böcker, tidningar och tidskrifter och tillgång till skrivare. Vår personal hjälper gärna till att hitta det du söker. Välkommen!

• Skola & Näringsliv

Samarbete och samverkan mellan skola och arbetsliv är en väsentlig del på Haganässkolans sex yrkesprogram. Genom arbetsplatsförlagt lärande (APL), och programråd, möts och samverkar elever och representanter från skolan med näringslivet, och andra externa aktörer.

• Sök till oss

Går du sista året på grundskolan och börjar bli nyfiken på vad ditt nästa steg i livet ska bli? På Haganässkolan har vi ett brett utbud av program du kan välja bland.

• Om Haganässkolan

Haganässkolan bjuder på många intressanta och spännande möten. Skolan ligger i Älmhult i Småland, alldeles nära gränsen till Skåne. Hos oss finns många olika utbildningar, introduktionsprogram, IB-program, SFI, vuxenutbildningar och anpassad gymnasieskola.

• Personal

Här finner du information om hur du hittar till Haganässkolan samt kontaktuppgifter till rektorer, elevhälsa, studievägledare och programansvariga.

• Frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte svar på just din fråga är du välkommen att kontakta oss på skolan.

• Restaurang Haganäs

Restaurang Haganäs drivs av hotell, restaurang och bageri-inriktningarna för anpassad gymnasieskola och vuxenutbildningen på Haganässkolan. Hos oss kan du i mysig miljö avnjuta en lyxig lunch.

• Elevinformation

Läsårstider, studie och yrkesvägledning, e-tjänster & andra viktiga dokument.

• Tre elever arbetar framför ett skyltfönster

Fler elever söker sig till Haganässkolan i Älmhult hösten 2024

Nu har alla niondeklassare gjort sitt gymnasieval inför hösten 2024. Siffrorna visar att fler elever har valt att söka sig till Haganässkolan. I jämförelse med antagningen 2022 och 2023 har antalet ansökningar ökat markant.
  • Fotboll

Sök ny idrottsakademi på Haganässkolan

Är du intresserad av idrott och vill kombinera det med dina gymnasiestudier? Genom Haganässkolans nya idrottssatsning kan du höstterminen 2024 välja fotboll och volleyboll. Du kombinerar din idrott med valfritt gymnasieprogram.